אז החלטתם שאתם צריכים תשדיר פרסומת? אז מה הצעד הבא? חובה לקרוא

תהליך הפקת פרסומת כולל ישיבה עם הלקוח, כדי להכיר את העסק ואת המוצר או את השירות שבעל העסק מספק, לשמוע איזה שירות הוא נותן יותר טוב מהמתחרים, מה הוא רוצה לקדם. אז מתחיל תהליך של כתיבת תסריט, סלוגן, משפט שמוכר, שמוביל את הפרסומת…

הפקת פרסומת לטלוויזיה היא עניין לא זול בכלל ולא רבים ממהרים לעשות זאת. לכן ברוב המקרים הפרסומות שנראה בטלוויזיה ישתייכו לחברות גדולות ומוכרות יותר, בעלות תקציבי פרסום גדולים. הפקת פרסומת כרוכה לרוב בהוצאות רבות. הוצאות הפקה, צילום, בימוי ומשכורות. לכן לא כל אחד יכול להרשות לעצמו את הפריבילגיה הזו. סרטון פרסומת קצר לעומת זאת, יכול להצטלם גם עבור אתרים כמו יוטיוב ולהיות זול משמעותית.

עלות הפקת פרסומת תלויה במדיה שאליה הפרסומת מיועדת ובכמות החשיפה שתזכה. לכן לא ניתן להצביע על עלות ספציפית או להבטיח מחיר מסויים ויש לבדוק את כל המשתנים המשפיעים על כך. ישנן לא מעט חברות הפקת פרסומות, לכן סקר שוק לא צריך להיות מסובך ובעייתי מדי לביצוע.

מה עושה את ההבדל בין הפקת פרסומת טלוויזיה, לבין הפקת סרטון תדמית או סרטון שיווקי רגיל? הידע שדרוש הוא אותו ידע בדיוק אבל בנוסף לידע הזה יש דברים נוספים שהמפיק צריך לדעת. בפרסומת צריך להכיר את השוק, את המתחרים של הלקוח ואת קהל היעד, סרט פרסומת בדרך כלל מדובר בסרט באורך 30 שניות, שיש בו סיפור עם התחלה אמצע וסוף והכל כאמור ב15 או 30 שניות וזה אתגר לא פשוט.

התהליך שאנו מבצעים על הפקת פרסומת כולל ישיבה עם הלקוח, כדי להכיר את העסק ואת המוצר או את השירות שבעל העסק מספק, לשמוע איזה שירות הוא נותן יותר טוב מהמתחרים, מה הוא רוצה לקדם. אז מתחיל תהליך של כתיבת תסריט, סלוגן, משפט שמוכר, שמוביל את הפרסומת. ברוב המקרים יהיה קריין שמדבר על רקע של עלילה ויזואלית שרצה ברקע, ויכול להיות שיהיה סצנה שלמה עם דיאלוג ושחקנים.

להלן דוגמאות לפרסומות שהפקנו:

תשדיר פרסומת לעמותת קשת המשאלות

פרסומת ליופלה

  • ליהוק – בחירת שחקנים לפרסומת: לתהליך הזה של ההכנות לקראת יום הצילום קוראים
  • פרה פרודקשיין – PREPRODUCTION. הפרה פרודקשיין כולל איסוף השחקנים, ישיבה על התסריט שהולך להיות ביום צילומים. בפרה פרודקשיין אנחנו בשלב ראשון מתקצבים את התסריט. זכרו, סרט פרסומת ברובו מצולם ביום אחד. את כל המושגים בהכנות לקראת היום הזה בלתי אפשרי לפרש, אבל כדי שנבין את היקף העבודה, לפניכם רק חלק מהדברים אותם יש לארגן ולתכנן לקראת אותו יום הצילום: אישור תסריט, אישור לשוני, מציאת אתר צילומים (location) – בחוץ?
  • באולפן? ביום? בלילה? – אישורים מרשויות/משטרה, ליהוק (casting), מבחני בד שחקנים (auditions), חוזים, חלוקת התסריט לפי סדר הצילום (break down), מוסיקה/פס קול, ניצבים.

יום צילומים: ביום הצילומים בלוקיישן, השחקנים הבמאי וכל הצוות, הציוד הרב, או ציוד מועט, המחיר נקבע לפי הציוד שמוזמן להפקה וכמה אנשים יהיו על הסט ביום צילומים, פרסות טלוויזיה עשויה לעלות עשרות אלפי דולרים, או כמה אלפים תלוי בתסריט ובהפקה הנדרשת.

הציוד שמביאים לפרסומת בתקציב מלא של חברות גדולות בעשרות אלפי דולרים: ציוד צילום, עדשות, ציוד גריפ ודולי (מסילות לתזוזה וייצוב המצלמה), ציוד תאורה ציוד סאונד. לא הספיק לכם? צריך גם את תיאור התסריט בציור /צילום, במספר פריימים/תמונות המאפשר הבנת המבנה של הסרט (story board תכנית צילומים (shooting board), הלבשה (dressing), אביזרים (props), תפאורה (art), איפור, חשמל, חנייה למשאית הציוד, ציוד מתכלה/ בטריות, קייטרינג, שילוט לסט, תכנית הסעות, תחזית מזג אויר, נערת מים, מוניטור לקוח ועוד..

סיימנו את יום הצילום; כעת יש לנו הרבה מאוד חומרי גלם (rashes הקלטות נשלחות לדגימה במחשב (digitations) לצורך עריכת הסרט, לתהליך הזה קוראים POST-PRODUCTION – פוסט פרודקשן.

פוסט פרודקשן: בשלב ראשון, כאמור, דוגמים את החומרים, ואז נכנסים לעריכת ראשונית . לצורך כך המפיק חייב להבין את תהליכי הפקת הפוסט להעריך זמני עבודה.
לסיכום: ההתמקצעות של ענף הפרסום והצורך במתן פתרונות חדשניים בתחום הפקת הפרסומות הופכות את המפיק ללב ליבו של התהליך. מפיק הפרסומות הוא האיש שמתאם בין כל האנשים שמעורבים בפרסומת, צריך להיות מאוד יצירתי, הן במציאת פתרונות אפשרות להוזיל תהליכים, בבחירת מקומות ייחודיים לצילום, ויצירתיות לפתור משברים תוך כדי עבודה. הוא או היא חייבים להיות בעלי קסם לכל כך הרבה עשייה. חייבת להיות לו אהבה גדולה לתחום, והרבה מאוד סבלנות וסובלנות לתהליכים מורכבים.

כדי להפיק סרטון קצרצר צריכים להיות מעורבים המון גורמים. מפיק הפרסומת צריך להיות אחראי על היצירה כולה, על בריאת עולם מכלום, והפיכת הכלום לסרט פרסומת.

כאשר הפרסומת מוכנה מציגים אותה ללקוח לאישור ואז מעבירים אותה לפורמט הדרוש לערוץ טלוויזיה או לאינטרנט.

קרדיט: freepik
דילוג לתוכן